Kapitel 6

1. Vad är skillnaden mellan bytesrätt och öppet köp?
Öppet köp är när man inom en viss tid får lämna tillbaka varan man köpt och får tillbaka pengarna.Bytesrätt är när du får lämna tillbaka varan och byta ut det mot en annan vara i ungefär samma värde. 
 
2. Varför går butiker oftast med på att låta en kund som ångrar sig byta en vara?
Det är viktigt att kunderna får förtroende för butiken.och jag tror att det är därför butikerna ger kunderna rätten att byta en vara om dom ångrar sig.
 
3. Ge exempel på tillfällen när en butik inte bör ge kunden möjlighet till byte.
Exempel på när varan inte kan bytas är när varan har använts eller när kunden kommer tillbaka med en vara utan kvitto. 
 
4. Ange tre saker du ska tänka på om kunden vill göra en reklamation. 
- Var positiv
- Se problemet ur kundens synvinkeln
- Låt kunden prata ut
 
5. Vad gör Allmänna reklamationsnämnden och hur förkortas namnet?
Allmänna reklamationsnämnden finns där om en kund och säljare inte kan komma överens och då kan kunden anmäla saken till Allmänna reklamationsnämnden som sedan bedömmer fallet och ger en rekommendation till säljaren. Allmänna reklamationsnämnden förkortas "ARN".
 
6. Varför ska en butik arbeta med kundvård?
För att kunden ska bli nöjd med sitt köp så använder sig butiken utav kundvård. Inom kundvård är det viktigt att säljaren kan hantera följande situationer: 
- När kunden ångrar sig.
- Om kunden blir missnöjd. 
- När det går riktigt snett.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0