Instuderingsfrågor

1. Inom resenäringen finns distributionsföretag, som säljer resor och turisttjänster, och transportföretag.
a) Ge exempel på företag på din hemort eller i din hemregion som säljer resor och andra turisttjänster.
På vår hemort ligger Arlanda flygplats vilket har många olika företag som säljer resor till andra länder och städer runt om i Sverige, exempelvis SL och SAS. 
 
 
b) Ge exempel på transportföretag som har etablerat sig i din hemregion.
Stockholms länstrafik (SL) är ett företag som har etablerat sig mycket i våran hemregion. 
 
2. Vilka arbetsuppgifter har de anställda på en resebyrå?
Informerar om, producerar, förmedlar, säljer och bokar resor och researrangeman till kunder. 
 
3. En resebyrå och en researrangör uppfattas ibland som samma typ av företag. Detta stämmer inte helt. Vilka skillnader respektive likheter finns mellan en resebyrå och en researrangör?
På en resebyrå förmedlar man tjänster, priser bestäms av researrangören, reseföretaget eller hotellet. Resebyrån sätter oftast inte egna priser. En researrangör producerar en färdig paketresa som sedan förmedlas av resebyråer eller säljs direkt till konsumenten av egna säljare eller via internet.
 
Så skillnaden mellan resebyråer och researrangörer är i stort sätt att resebyråer inte säljer färdiga paketresor och sätter inte heller egna priser. 
 
4. Besöksnäringen omfattar turistföretag inom verksamhetsområdena Bo, Äta och Göra.
a) Vilka typer av företag förekommer inom respektive verksamhetsområde?
I verksamhetsområdet "bo" förekommer bland annat hotell, campingplatser, vandrarhem. I verksamhetsområder "äta" förekommer resturang och fik och i verksamhetsområdet "göra" förekommer aktivitetsföretag, museer mm. 

b) Ge exempel på företag inom respektive verksamhetsområde i din hemregion.

Bo - Hotell Kristina  Äta - Olearys, Sushi Yama   Göra - Bowling i Olearys, Wenngarn slott.

5. I Sverige har antalet pubar och pizzerior ökat under senare år. Vilka kan orsakerna vara till denna ökning? Ge förslag.

En orsak är för att folk reser mycket mer nu än förr och lär sig därför mer om nya kulturer vilket i sig kanske gör att det blir mer intresserade i att äta dom rätterna även när dom kommer hem till Sverige. (ex, så har sushi blivit väldigt stort i Sverige.

6. Turistorganisationer finns internationellt, nationellt, regionalt och lokalt i samhället. Vilka funktioner har dessa organisationer på respektive nivå?
Internationella turistorganisationer - Samverkar med flera länder.
Nationella turisorganisationer - Samverkar inom landet.
Regionala turistoragnisationer - Arbetar för regionens turistnäring.
Lokala turistorganisationer - Arbetar för den lokala turistnring.
7. Den mest kända internationella turistorganisationen startades av FN. Vilken är denna organisation och vilka uppgifter har den?
World Tourism Organization. Oragnisationen fungerar som en officiell rådgivande organisation och ska bland annat verka för utvecklingen av turismen som ett led i arbetet för fred, ekonomsik och social utveckling, samordning av internationell och nationell turistpolitik, en ökad hänsyn till miljömässiga faktorer vid utveckling av turism och att Global Code of Ethics följs inom turistnäringen. 
8. Den svenska turistsatsningen leds av en statlig turistorganisation.
a) Vad heter denna organisation?
VisitSweden
b) Vilket departement ansvarar för turistpolitiska frågor i Sverige?
Industri - eller näringsdepramentet. 
9. Exempel på turistorganisationer som vi privatresenärer har stor nytta av i olika situationer är SLAO och STF.
a) Vilka är dessa organisationers fullständiga namn?
SLAO - Svenska Liftanläggningars Organisation.
STF - Svenska Turistföreningen
b) Ge exempel på uppgifter som dessa organisationer arbetar med.
SLAO arbetar med säkerhetsfrågor kring skidliftar och nerfarter, samordnar ordningsfrågor, föreskrifter och åknormer.
STF har som uppgift att utveckla och underlätta turismen i Sverige samt främja den turism som utgår från upplevelsen av natur och kultur men ändå värnar miljön.
10. Johanna Svensson kommer in på resebyrån där du arbetar som resebyråtjänsteman. Den information du får av Johanna är att hon är ensam och vill resa till Grekland under två veckor i juni och att resan får kosta max 9 000 kr. Vilka frågor bör du ställa till Johanna för att kunna sälja en lämplig paketresa till henne?
Jag skulle ställa frågor som till exempel vilket typ  av hotell hon skulle vilja bo på, om hon är intresserad utav att titta på sevärdigheter på resemålet, vart i Grekland hon vill åka, om hon vill bo i stan eller nära stranden, osvosv. 
11. Mellan Stockholm och Helsingfors kan man antingen resa med flyg eller båt.
Ge exempel på argument som talar för respektive mot val av flyg som transportmedel.
För - Det går snabbare, bekvämare
Mot - För mycket bränsleutsläpp, längre tid
12. Av Sveriges cirka 1 500 hotell är endast ett fåtal helt fristående. De allra flesta ingår i någon form av frivillig kedja eller är ägda av någon koncern. Ge Exempel på fördelar och nackdelar med att ingå i en frivillig fackkedja, till exempel Countryside Hotels eller Best Western Hotels. 
Fördelar - Kan utnyttja stordriftsfördelar i marknadsföringsarbetet
Nackdelar - De får inte bestämma allt själv, kanske måste följa någon speciell riktning
 
13. För att aktivera turister har ett antal aktivitetsföretag etablerats runt om i Sverige
a) Ge exempel på olika typer av aktivitetsföretag.
Shoppingföretag, sportanläggningar, museer, temaparker och mäss- och kongressanläggningar.
 
b) Ge exempel på olika aktivitetsföretag i din hemort.
Det finns shoppingföretag, bland annat en del butiker i köpcentrumet Eurostop och även en del i Märsta centrum. Även en del sportanläggningar som en hockeyhall och fotbollsanläggningar i Steninge. Det finns även ett par gym.
 
c) Vilka typer av aktiviteter erbjuder dessa företag sina gäster i din hemort?
De erbjuder shopping, skridskor och hockey aktiviteter, fotbolls aktiviteter, och träning på gym. 
 
14. En internationell turistorganisation som har varit mycket framgångsrik är PATA.
a) Vilket är organisationens fullständiga namn?
The Pacific Asia Travel Association
 
b) Varför tror du att denna organisation har kunnat bli så framgångsrik?
För deras uppgift är att främja resande till Asien och Stillahavsområdet vilket är två områden som är väldigt popurlära just nu, vilket gör att de dom gör för att underlätta resandet är väldigt uppskattat. Dom jobbar även väldigt brett i många olika länder, med mer än 55 flygbolag, båtbolag samt flera hundra reseföretag och turistbyråer. 
 
15. RTS är en svensk samarbetsorganisation inom turistnäringen med åtta branschorganisationer som medlemmar.a) Vad står förkortningen RTS för?Rese- och turistnäringen i Sverigeb) Vilket är syftet med denna organisation?De vill skapa förutsättningar för utveckling, tillväxt och lönsamhet för svensk turist.16. Friluftsfrämjandet är en över hundra år gammal organisation. Vilken viktig funktion fyller denna organisation i dagens samhälle?
De arbetar framförallt för en ökad rekreation med god kvalitet på fritiden denom fritidsaktiviteter och vandringar i naturen för både barn och vuxna. Exempel på aktiviteter är Skogsmulleskola för förskolebarn, där barnen får lära sig om djur och natur samt om hur man beter sig i sog och mark, vilket är väldigt viktigt. Det ordnas också grupper med Strövare för skolbarn för att fördjupa barnens kunskaper om naturen och våra rättigheter samt skyldigheter (allemansrätten). 17. I nästan varje kommun finns en turistbyrå. Denna turistbyrå kan också bli en så kallad auktoriserad i-byrå med grön eller blå/gul skylt.
a) Ge exempel på krav som ställs för att få använda grön eller blå/gul skylt.
De måste bli en auktoriserad i - byrå.
 
b) Hos vilken institution ansöker man om auktorisation?
Förtur
 
c) Vilket syfte har denna auktorisation?
En garanterad service- och kvalitetsnivå som medför att både turister och lokalbefolkning med förtroende kan vända sig till en i - byrå.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0