Uppgifter kapitel 3
1. Vilka tre steg ingår i säljsamtalet?
Kontaktfasen, analysfasen och utbytesfasen.
2. Vad är bra att börja med i kontaktfasen?
Ta ögonkontakt med kunden, hälsa och försök att få igång ett samtal.
3. Hur kommer du fram till kundens behov i analysfasen?
Analysera vilka behov kunden har.
4. Det går att ställa frågor på olika sätt - nämn tre olika frågetyper.
Berättarfrågor, raka frågor och ledanade frågor.
5. I vilken fas av köpprocessen kommer kunden ofta med invändningar?
I de flesta fallen handlar invändningarna om att föra fram sina krav på produkten och att jämföra med ditt förslag.
6. Hur kan du bemöta invändingar på ett bra sätt?
Invändningarna ska alltid besvaras så att kunden blir övertygad om att ditt förslag är bra.
7. Redogör för de fyra avslutningsmetoderna.
- Ta för givet - metoden: Man ska försöka få kunden att köpa någon mer produkt som passar, man ger förslag och visar olika produkter.
- Alternativmetoden: Man ska ge kunden olika alternativ att välja mellan, som till exempel att ge förslag på två olika färger på en tröja.
- Om-metoden: Man ska berätta för kunden hur man ska ta hand om produkten som dem köpt, till exempel säga hur man tvättar ett par byxor.
Öppet köp: Man förklarar för kunden om dom är osäkra att det finns möjlighet att lämna tillbaka om man inte är nöjd.
8. På vilket sätt kan en anställd på ett kontor ha en säljande roll i företaget?
På ett kontor måste så fort dem som arbetar tänka på att sälja så fort de har någon slags kundkontakt.